Tlačové správy

V januári mali cestári v Košickom kraji trikrát viac práce ako v tomto mesiaci vlani

Údržba ciest počas tohtoročnej zimnej sezóny stála 5,5 milióna eur. Hoci mali cestári viac výjazdov ako vlani, minuli menej posypového materiálu, pretože vo vyššej miere pluhovali.

Tohtoročná zimná údržba ciest v Košickom samosprávnom kraji (KSK) bola náročnejšia než vlaňajšia. Aj keď vozidlá Správy ciest KSK vyrážali do terénu častejšie, spotrebovali menej posypového materiálu než počas minuloročnej zimy. Dôvodom je výdatnejšie sneženie, ktoré si vyžadovalo frekventovanejšie pluhovanie. Zo všetkých posypových materiálov cestári najčastejšie využívali posypovú soľ, spotrebovali jej 13 400 ton. „Napriek tomu, že nám dala zima poriadne zabrať, cestári ju zvládli na výbornú. S nepretržitou zimnou službou začali 1. novembra, no najviac ich potrápil až prvý mesiac tohto roka, kedy evidujeme trikrát viac úkonov než v januári minulého roka. Celkové náklady na zimnú údržbu ciest v sezóne 2018/2019 predstavujú 5,5 milióna eur,“ uviedol predseda KSK Rastislav Trnka.  

Najnáročnejší bol pre cestárov koniec januára, keď sa vplyvom hustého sneženia, nízkych teplôt a dlhotrvajúceho silného nárazového vetra tvorili snehové jazyky a záveje na viac ako 60 úsekoch okresov Trebišov, Michalovce, Sobrance a Košice okolie. „Celkovo sme počas tohtoročnej zimy prepluhovali 102-tisíc kilometrov ciest, z toho viac ako 80-tisíc kilometrov v januári,“ uviedol riaditeľ Správy ciest KSK Jozef Rauch.

Pre kritickú situáciu začiatkom roka presunuli cestári na výpomoc na Zemplín a do okolia Košíc sypače z oblastí Rožňavy a Spišskej Novej Vsi. „Najmä v okolí Kráľovského Chlmca v januári vo zvýšenej miere pomáhali zvládať situáciu aj externí dodávatelia, pretože táto časť okresu Trebišov bola najviac postihnutá snežením a silným vetrom a mnohé úseky boli neprejazdné,“ doplnil Rauch.

Počas celej zimy cestárov už tradične pravidelne zamestnávali horské oblasti a prechody. Náročnú zimnú údržbu si vyžadovali Soroška, Dobšinský kopec, Štós, sedlo Grajnár a Poráč. Už prvé sneženie a nedisciplinovaní vodiči kamiónov spôsobovali neprejazdnosť úsekov. Následné sprejazdňovanie týchto úsekov prebiehalo v súčinnosti z políciou.

V súčasnosti má Správa ciest KSK k dispozícii 67 sypačov, 27 nakladačov, 23 traktorov s radlicami, sedem snehových fréz, šesť nákladných vozidiel s pluhom, päť gréderov, tri nákladné vozidlá a jeden traktor-sypač. „Okrem opráv ciest a štandardnej zimnej údržby investujeme aj do nákupu nových strojov, nakoľko mnohé z nich už majú najlepšie roky za sebou. Začiatkom tohto roka sme zakúpili sedem kusov nadstavieb na posýpacie stroje, teda snehové radlice a posýpacie nadstavby. V tomto roku chceme kúpiť nové sypače a nakladače. Veríme, že v priebehu nasledujúcej zimnej sezóny už budú na našich cestách,“ dodal Trnka.

Aj napriek tomu, že oficiálne bola zimná údržba ukončená 31. marca, do terénu vyrážali cestári aj koncom minulého týždňa. V piatok nasnežilo v Slovenskom raji približne 20 centimetrov snehu.

JUDr. Anna Činčárová, hovorkyňa predsedu KSK

+ 421 918 766 004

anna.cincarova@vucke.sk

Komentáre

komentárov

Populárne na webe SSN

Hore