Aktuality

Správame sa ku kultúrnemu dedičstvu ako supy?

Ako sa správame ku svojmu kultúrnemu dedičstvu? Sme voči nemu vnímaví, alebo si jeho hodnotu uvedomíme až vtedy, keď je ohrozené či zničené? Hľadanie odpovedí nielen  na tieto otázky bolo leitmotívom workshopu Culture Vulture, ktorý sa uskutočnil 29. apríla 2025 na pôde Fakulty humanitných vied Žilinskej univerzity v Žiline.

Podujatie zorganizovali pedagógovia a študenti z Katedry mediamatiky a kultúrneho dedičstva FHV UNIZA. „Kultúrne dedičstvo nie je relikviou minulosti — je aktívnou súčasťou našej identity dnes aj zajtra. Naša história si zaslúži kreatívnu, efektívnu a modernú propagáciu. Aj pri prezentácii historických udalostí, významných postáv a kultúrneho dedičstva musíme využívať moderné a dobe primerané nástroje, ktoré oslovia súčasného človeka. A k tomu sa snažíme viesť našich študentov originálneho študijného programu mediamatika a kultúrneho dedičstvo,“ zdôrazňuje doc. PhDr. Slavka Pitoňáková, PhD., dekanka FHV UNIZA, odborníčka na PR, ktorá sa venuje aj špecifickým otázkam prezentácie kultúrneho dedičstva v médiách.

V  sérii prednášok a diskusií s odborníkmi z oblasti médií, histórie, muzeológie i marketingu sa diskutovalo o tom, prečo nestačí urobiť si „selfie s ruinou“, ako historik môže popularizovať minulosť, akú rolu zohráva príbeh v propagácii pamiatok či ako k prezentácii dedičstva pristupuje Slovenská národná knižnica. Prítomných zaujali teoretické pohľady na mediatizáciu kultúrneho dedičstva a muzealizáciu každodennosti, v rámci ktorej doc. Mgr. Martin Charvát, Ph.D. & Mgr. Michaela Fikejzová, Ph.D., z Katedry mediálních studií, Metropolitní univerzita Praha vysvetlili aj hlbší kontext mediálneho sveta, ktorého bežnou súčasťou je dnes aj to, čo kedysi nebolo predstaviteľné – selfie s pápežom, masové kváskovanie chleba či štrikovanie usmerňované a zdieľané takmer výlučne v online prostredí. Zaujímavé boli prípadové štúdie zamerané na možnosti propagácie kultúrneho dedičstva vrátane zakomponovania celebrít do týchto procesov.

Súčasťou programu bola aj otvorená diskusia s predsedom Slovenského syndikátu novinárov Mgr. Danielom Modrovským na tému, či  „kŕmime publikum kultúrou“, alebo z nej trháme iba lákavé kúsky. V rámci nej upozornil na to, že zodpovednosť za to, ako prezentujeme kultúru majú nielen novinári, ale celá spoločnosť a každý jednotlivec v nej.

Ako uviedla vo svojom príspevku doc. Pitoňáková: „Byť Culture Vulture nemusí, ale môže znamenať byť supom nad ruinou. Culture vulture môže byť vášnivý kultúrny nadšenec, ale aj povrchný konzument kultúry, ktorý síce navštívi 100 pamiatok za tri dni, ale len preto, aby sa pochválil, čo všetko už videl.“ A práve to bolo cieľom  workshopu – hľadať cestu, ako nebyť povrchný pri vnímaní aj propagácii kultúrneho dedičstva,. Je to zvlášť dôležité v súčasnej  konzumnej spoločnosti, ktorú formujú médiá, keď si často uvedomíme hodnotu kultúrneho dedičstva až vo chvíľach, keď je ohrozené alebo nenávratne stratené. Preto je nevyhnutné budúcim profesionálom v oblasti médií a kultúry pripomínať, že kultúrne dedičstvo si zaslúži našu pozornosť v čase, keď je ešte súčasťou nášho sveta.

Jakub Pitoňák

Foto. Samuel Matonok

         

 

Komentáre

komentárov

Populárne na webe SSN

Hore