Tlačové správy

Slovenská lekárska únia špecialistov o zabezpečení Lekárskych služieb prvej pomoci

Naše zdravotnícke zariadenie dňa 30.9.2017 písomne  oznámilo kompetentným pracovníkom na VÚC, ako aj prevádzkovateľovi LsPP Poliklinika Terasa, s.r.o. , že služba, pridelená nášmu zdravotníckemu zariadeniu  zo strany VÚC  na deň 31.10.2017,nebude zabezpečená. Toto naše stanovisko sme prijali v súvislosti s návrhom zmluvy na zabezpečenie Lekárskych služieb prvej pomoci, nám zaslaným od prevádzkovateľa, organizátora LsPP Poliklinika Terasa, s.r.o., a to po opakovaných ústnych vysvetleniach v priebehu minulých mesiacov, ktoré sme podali kompetentným pracovníkom košickej VÚC a tiež LsPP Poliklinika Terasa, s.r.o.

Naše dôvody sú nasledujúce:

  1. V pediatrickej ambulancii nemáme kapitovaného žiadneho poistenca, preto povinnosť podieľať sa na zabezpečení LsPP pre kapitovaných poistencov sa na naše zariadenie nevzťahuje podľa príslušného §79 ods.1) písm. v Z. č. 578/2004 Z.z. Zákona o poskytovateľoch, ktorý znie: “ v) vykonávať lekársku službu prvej pomoci podľa rozpisu určeného samosprávnym krajom, ak ide o poskytovateľa, ktorý poskytuje všeobecnú ambulantnú starostlivosť v špecializačnom odbore všeobecné lekárstvo alebo v špecializačnom odbore pediatria a poskytovateľa, ktorý poskytuje špecializovanú zubno-lekársku ambulantnú starostlivosť„.  Ako vyplýva zo znenia zákona, vzťahuje sa len na poskytovateľov, ktorí majú reálne kapitovaných pacientov. V ambulancii poskytujeme popri hlavnej špecializovanej činnosti obvykle iba bezodplatné pediatrické konzultácie v rámci kolegiálnej výpomoci. Podotýkame, že tento fakt bol zo strany VÚC celé roky akceptovaný a naše zariadenie v zhode so zákonom do služieb zaraďované nebolo.
  2. K návrhu zmluvy zo strany LsPP Poliklinika Terasa, s.r.o.: Zaslaný návrh zmluvy je pre naše zariadenie finančne nevýhodný a výrazne stratový, preto by sme ho nepodpísali ani v prípade povinnosti podieľať sa na zabezpečení služieb.
  3. Naše zariadenie má príjem výhradne z poskytovania špecializovanej ambulantnej zdravotnej starostlivosti, kde sú zdravotnými poisťovňami uhrádzané len skutočne     poskytnuté a vykázané zdravotné výkony. Bez fyzickej prítomnosti lekára v     ambulancii nemá zariadenie žiadny príjem, ale náklady na prevádzku a ďalších     zamestnancov musí uhradiť.  Zdravotnú starostlivosť poskytuje pre pediatrické odbory     jediná     zamestnankyňa   – MUDr. Alena Jancová, ktorá  dovŕšila  vek  50 rokov. Službu     nadčas  a  nočnú  službu  jej  nemožno nariadiť , čo je v  zmysle §97, ods. 12), ktorý znie „12) Zamestnancovi, ktorý vykonáva zdravotnícke povolanie podľa osobitného predpisu a ktorý dovŕšil vek 50 rokov, nemožno nariadiť prácu nadčas. Práca nadčas je prípustná len po dohode s týmto zamestnancom.“ a §98, ods. 10  Zákonníka práce  v znení účinnom od 1.6.2017 : “ Predpokladom výkonu nočnej práce zamestnanca, ktorý vykonáva zdravotnícke povolanie sestra a pôrodná asistentka podľa osobitného predpisu a ktorý dovŕšil vek 50 rokov, je súhlas tohto zamestnanca s výkonom práce v noci.“ Na webovej stránke VÚC je ako argument poskytované už neplatné znenie Zákonníka práce.
  4. V systéme verejného zdravotného poistenia nie je pre ambulancie špecializovanej ambulantnej starostlivosti zavedená úhrada      paušálnych kapitačných platieb od zdravotných     poisťovní , ani v prípade neprítomnosti lekára v ambulancii a služby na LsPP, ktorá je kapitovaná, preto dodržanie zákonníka     práce a poskytnutie pracovnej     prestávky  zamestnankyni  po službe na LsPP   by finančne ohrozilo naše      zdravotnícke  zariadenie  a  poškodilo  by  jeho      dobré     meno u     objednaných pacientov.
  5. Nočná služba v inom súkromnom zdravotníckom zariadení by znamenala     pre naše zdravotnícke     zariadenie zrušiť 2 dni prevádzky alebo     nepretržitú prácu pre     Jancovú od 31.10.2017  8.00h. do 1.11.2017 14.00h. To znamená buď finančné     poškodenie    nášho     zariadenia  alebo porušenie zákonníka práce a ľudských  práv     zamestnanca, čo je právne neprijateľný stav.
  6. !!! Pri plánovanom zabezpečení LsPP sa nejedná o mimoriadnu situáciu, kedy je     prioritou verejný záujem (živelné katastrofy, výnimočný stav  a podobne).
  7. V zmluve navrhované finančné ohodnotenie je také nevýhodné, že zabezpečenie služby zamestnancom na dohodu o vykonaní práce by muselo naše zariadenie    dofinancovať      z vlastných prostriedkov, k čomu nás v demokratickej spoločnosti nezaväzuje žiadny     zákon a nemala by  to nariaďovať ani regionálna samospráva. Podotýkame, že ak by nešlo o zdravotnícke zariadenie, nariadenie nevýhodnej zmluvy zo strany štátneho orgánu by bolo naplnením skutkovej podstaty  trestného činu podľa § 326 Z. č. 300/2005 Z.z. Trestného zákona  Zneužitie právomocí verejného činiteľa.
  8. V prípade dotknutého súkromného zdravotníckeho zariadenia prevádzkujúceho LsPP by sa v právnom štáte jednoznačne jednalo o naplnenie §451 1) a 2) Z. č. 40/1964 Z.z. Občianskeho zákonníka Bezdôvodné obohatenie na úkor nášho     zdravotníckeho zariadenia.
  9. Bez platnej zmluvy nemá zamestnanec nášho zdravotníckeho zariadenia  oprávnenie     ani     žiadny legitímny zákonný podklad  na poskytovanie zdravotnej starostlivosti v  inom súkromnom    zdravotníckom zariadení. Nemáme pridelený kód od Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou na poskytovanie LsPP, o ktorý by sme mohli požiadať len na základe zmluvy so súkromným  prevádzkovateľom LsPP. Bez kódu nemáme oprávnenie predpisovať recepty ani ordinovať laboratórne vyšetrenia alebo indikovať hospitalizáciu u pacientov v rámci LsPP a  pretože nie sme zmluvným poskytovateľom zdravotnej poisťovne pre všeobecné lekárstvo pre deti a dorast, ani pre pediatriu , nemáme právo na účet verejného zdravotného poistenia ordinovať liečbu a vyšetrenia ani na kód nášho zariadenia, pretože by od nás mohli  zdravotné poisťovne požadovať finančnú náhradu.
  10. Napriek oznámeniu týchto skutočností a vedomosti, že nevykonávame všeobecnú zdravotnú starostlivosť, kompetentní z VÚC  trvali na začatí správneho konania voči nášmu zdravotníckemu zariadeniu s  pokutou   do 3319,-Eur, ak  nepožiadame o zrušenie odbornosti nášho zdravotníckeho zariadenia pre odbor pediatria.

Ako to funguje v praxi:

Dostala sa k nám informácia, že údajne s vedomím Odboru sociálnych vecí a zdravotníctva VÚC v Košoiciach a na ich nátlak s hrozbou správneho konania o pokute do 3319,-Eur a odobratia povolenia na  poskytovanie zdravotnej starostlivosti,  zariadenia poskytujúce všeobecnú zdravotnú starostlivosť pre deti a  dorast ako aj poskytovatelia pre dospelých zabezpečujú zdravotnú starostlivosť bez podpísania  zmlúv a preto ani nedostávajú žiadnu finančnú náhradu od prevádzkovateľa LsPP !!. VÚC zaujíma len zabezpečenie služieb zo strany poskytovateľov podľa rozpisu. Môžu mať nad 50 rokov a jediného zamestnanca, alebo zamestnanca, ktorý je PN pre onkologické ochorenie a absolvuje práve liečbu alebo budúcu matku s rizikovým tehotenstvom, lekára po prekonaní cievnej príhody alebo po čerstvom infarkte, napriek tomu musia nastúpiť do služby, ak nezabezpečia iného lekára, ktorému sa však za službu v Košiciach na LsPP na Toryskej, vzhľadom na extrémnu vyťaženosť počas služby  platí  poskytovateľom zabezpečujúcim službu od 120 do 200 Eur čistého podľa toho, aká je to služba. Od poskytovateľa LsPP pritom dostane 5,50/hod. cez prac. týždeň, 7,50/hod. cez víkend a 9,50/hod. brutto cez sviatky a príplatok za ošetrenie nad 50 pacientov 1,-Euro za pacienta, pričom pacient pri ošetrení zaplatí 1,90-Eur.  Ak lekár meškal do služby, lebo sa zdržal vo vlastnej ambulancii pri pacientoch, strhne mu odmenu do 25%. Zmluva s Poliklinikou Terasa, s.r.o. je nakoncipovaná tak, že ak zdravotnícke zariadenie nedoručí faktúru do 15 dní po ukončení mesiaca, nemuselo by  mu LsPP faktúru uhradiť.

To znamená, že  pod záštitou kompetentných v zmysle platného zákona, organizátor LsPP poskytuje priestory LsPP ( v Košiciach – postavené a zariadené z eurofondov), zdravotnícky materiál  a zabezpečuje v službe zdravotnú sestru. Lekárov za cenu stanovenú organizátorom alebo bezodplatne do služby pod  existenčným nátlakom na poskytovateľov  zabezpečí odbor sociálnych vecí a zdravotníctva a  zdravotný referát VÚC.

Tlak na organizátora LsPP ( ohľadom vyváženosti zmlúv), ktorý je  príjemcom kapitačných platieb ako aj niekoľko-násobne vyšších platieb za ošetrených poistencov od zdravotných poisťovní  v porovnaní s denným ošetrením napr. v ambulancii špecialistu,  pritom kompetentí nevyvíjajú žiadny, zákon im to neukladá.

Zmluvy, ktoré podľa obchodného zákonníka majú byť obojstranne výhodné, si diktuje organizátor LsPP  bez obmedzení.

Celú zodpovednosť za prípadné pochybenia pri ošetrení ( napr. ak je lekár preťažený) nesie zdravotnícke zariadenie zabezpečujúce službu pre súkromného  prevádzkovateľa LsPP.

Na zamyslenie:

Kapitácia v regiónoch a ošetrenie na LsPP pri porovnateľných platbách slúžiacim poskytovateľom: r.2010

Poliklinika Terasa, s.r.o.:   LsPPD      kapitácia: 228142            ošetrenia v ambulancii: 20059

Košice                                   LsPPDD   kapitácia:   64026                     -„-                           : 14159

Dobre dostupná LsPP hromadnou dopravou aj taxi na pomerne rozlohou malom regióne.

Zachraňujeme životy,n.o. :LsPPD     kapitácia:  28886             ošetrenia v ambulancii:   3214

Moldava nad Bodvou         LsPDD     kapitácia:    9441                      -„-                          :    2482

LsPP hromadnou dopravou nedostupná, taxi taktiež nie, malý spád na geograficky členitom a hornatom rozlohou rel. veľkom regióne s vysokou nezamestnanosťou.

Návrh novely zákona bezdôvodné obohatenie podľa Občianskeho zákonníka, ani rovnoprávnosť podľa obchodného zákonníka nerieši. Na opomenutia práve v týchto oblastiach legislatívy poukázal Nález ústavného súdu k predmetnej problematike. Ak sú v našej Ústave stanovené priority verejného záujmu, nemôže byť na tom niekto s minimálnou povinnosťou  zodpovednosti ( poskytnúť priestory a zdravotnú sestru) ziskový a iný musí na jeho zisk doplácať. Ak by boli zabezpečené financie pre poskytovateľov zabezpečujúcich služby, nebolo by nevyhnutné im túto povinnosť ukladať, pretože prevádzkovateľ LsPP by služby zabezpečil aj vo vlastnej réžii bez problémov.

Všetko, čo sa týka zisku veľkopodnikateľov je u nás neobmedzené,  neúnosné limity  a povinnosti majú len drobní poskytovateľia a to sa významnejšie nemení ani  v návrhu novely.

Závery, požidavky:

  • LsPP je zabezpečenie kontinuálnej starostlivosti pacientom, ktorým všeobecný lekár v danom obvode poskytuje zdravotnú starostlivosť z verejného zdravotného poistenia. To je uvedené aj v dostupnom náleze Ústavého súdu SR. Ďalej sa v náleze ÚS SR píše: „Miesto spornej ústavnosti leží  mimo napadnutých ustanovení zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti a spočíva v legislatívnom opomenutí regulácie právnych vzťahov, ktoré sú s napadnutými ustanoveniami nerozlučne previazané. “ Takže nie je pravda, že Ústavný súd dal za pravdu protistrane, ako sa to podsúvalo v našich médiách. Naopak, poukázal na to, že sporná ústavnosť existuje, ale spočíva v právnych vzťahoch medzi účastníkmi a nie v napadnutej „nútenej práci! (ÚS SR okrem iného cituje  vyjadrenie nálezu ESĽP u poskytovateľov v Nemecku, stanovisko k núteným prácam lekárov v rámci povinných LsPP. Navyše, na rozdiel od SR boli však LsPP nemeckých lekárov aj na nemecké pomery dobre zaplatené.
  • Organizátor na zabezpečenie  LsPP, Poliklinika Terasa s.r.o., dostal od štátu dostatok financií (kapitácia + zvýšená cena bodu za ošetrených poistencov v rámci LsPP, navyše aj v porovnaní s inými, menšími poskytovateľmi, ktoré poskytujú LsPP a dokážu ju ufinancovať,  má Poliklinika Terasa, s.r.o. podstatne lepší príjem). Ak by jeho prioritným záujmom bolo zabezpečenie dikcie zákona a nie vlastný zisk, keby  zaplatil poskytovateľom primeranú sumu vzhľadom na enormnú záťaž v službe (80 pacientov na jedného lekára), nebol by problém služby obsadiť  či už poskytovateľom samotným, alebo ním najatým náhradníkom, v prípade, že ju poskytovateľ nemôže obsadiť sám, napríklad zo zdravotných, alebo  iných vážnych dôvodov.  Finančný záujem organizátora LsPP je tak v súčasnosti jasne nadradený nad  finančný, organizačný záujem, ľudské, pracovné, aj osobnostné práva  poskytovateľa. Preto požadujeme, aby v zákone bola jasne stanovená povinnosť vzájomnej výhodnosti uzavretých zmlúv na poskytovanie APS ( ambulantnej pohotovostnej služby) medzi Organizátorom APS a poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a  aby bol ošetrený aj zákaz bezdôvodného obohatenia organizátora.
  • Požadujeme doriešiť v zákone zodpovednosť za škodu spôsobenú pri poskytovaní APS. Zdravotnícke zariadenia poskytujú lekára, ktorý štandardne zodpovedá za celkový výsledok práce teamu, pričom však sestru zabezpečuje Organizátor. Organizátor LsPP podľa všetkého nenesie žiadne finančné dôsledky vyplývajúce z forenznej zodpovednosti pri výkone služby poskytovateľa z iného zdravotníckeho zariadenia. To je v rozpore s praxou v iných odvetviach, kde subdodávatelia štátnych zakázok minimálne nie sú stratoví, ak ich vyplatia podľa uzavretej zmluvy. Zodpovednosť nesie dodávateľ, ktorý organizuje zabezpečenie zakázky.
  • Žiadame kompetentné orgány, aby sa zaoberali situáciou na VÚC Košice, kde zodpovední úradníci VÚC (Odbor sociálnych vecí a zdravotníctva, referát zdravotníctva) z ničoho nič,  ešte pred schválením novely predmetného zákona, iniciatívne a bez právneho podkladu nariaďujú poskytovanie služieb LsPP aj zariadeniu, ktoré neposkytuje všeobecnú zdravotnú starostlivosť, pričom v zákone je podmienka poskytovania všeobecnej starostlivosti jednoznačne uvedená. Všeobecná starostlivosť je systematická starostlivosť o pacienta vrátane povinnej prevencie na základe platieb verejného zdravotného poistenia. Podľa dikcie zákona nestačí len samotné povolenie. Pokiaľ odmietame slúžiť nad rámec, ktorý ukladá zákon, snažia sa len na základe administratívneho opatrenia bez právneho podkladu (v rozpore s európskou legislatívou), o zrušenie odbornosti zariadenia, čo nám pripadá ako konanie na objednávku.
  • Máme za to, že kompetentní pracovníci Košického VÚC nielenže sa nečinne prizerajú na bezprávny stav ( práca bez platnej zmluvy, bez licencie, pod ceny, obvyklé v danom prostredí, práca zvýhodňujúca organizátora LsPP a znevýhodňujúca poskytovateľa a podobne), ale za pomoci hrozby sankciami (finančnými, aj profesijnými) sa aj priamo podieľajú na jeho etablovaní a upevnení.
  • Aj keby nebolo v úradnej moci kompetentných pracovníkov VÚC zabezpečiť (obnoviť) právny stav, ich povinnosťou nesporne bolo upozorniť na neho a zabezpečiť spätnú väzbu na príslušné štátne orgány, do ktorých právomoci tieto úkony spadajú.

V Košiciach, dňa 9.10.2017                                                 Prezident SLÚŠ, MUDr. Andrej Janco

 

 

Komentáre

komentárov

Populárne na webe SSN

Hore