Tlačové správy

Kritika spoločnosti, tučniaky na javisku i tanec so žehličkou

New Dance Days priniesli do Košíc nový pohľad na súčasný tanec

Štvordňový festival súčasného tanca New Dance Days priniesol šesť úplne odlišných predstavení domácich i zahraničných tanečných celkov. Čo tieto predstavenia spájalo? Minimalistická scéna, fyzicky náročná choreografia a silná myšlienka.

Festival odštartoval v piatok 11. septembra 2015 podvečer v Kasárňach/Kulturparku v Košiciach choreografiou Nemky Anny Till v úplnom tichu. Pokračoval zrkadlovým tancom a psychologickým monológom Debris Company, pohybujúcim sa predstavením Ženy v podaní košického súboru Heeb.She, kritickou sondou spoločnosti od Divadla Štúdio tanca a zakončili ho robotické Creation 2014 a smutno-smiešne multimediálne dielo Petry Fornayovej Všetko čo mám rada. Program festivalu doplnila séria workshopov pod vedením špičkových Slovenských tanečníkov.

Anna Till  Heeb_She

Kým v roku 2013 sa na festivale predstavili tanečné súbory zo Španielska, Poľska či Švédska, druhý ročník sa sústredil prevažne na kvalitné súčasné tanečné produkcie, ktoré vznikli na Slovensku. Cieľom festivalu bolo ukázať širokej verejnosti, že súčasný tanec má svoje miesto na aktuálnej umeleckej scéne, že dokáže v človeku zanechať hlbokú emóciu a zmeniť jeho pohľad na svet. Veríme, že sa nám to podarilo,“ hovorí dramaturgička festivalu Lucia Potokárová.

New Dance Days sú dôkazom toho, že tancom sa dá vyjadriť naozaj čokoľvek. Petra Fornayová v červených šatách ťahajúc za sebou žehličku poukazuje na postavenie manželiek v spoločnosti. Debris Company prostredníctvom zrkadlového tanca zobrazuje dve osobnosti, ktoré driemu v každom z nás. Heeb.She dokážu jedným dychom diváka zviesť pohybmi a ukázať mu, že dôležitá je najmä duša ženy, nie telo. Divadlo Štúdio tanca vykresľuje príčiny globálneho otepľovania znázorňujúc nespokojné tučniaky a horlivých aktivistov, ktorí sami znečisťujú svet. Každý z týchto významov však musí divák pochopiť sám.

Clear   workshop - Divadlo Štúdio tanca

„Nový tanec považujem za veľmi vyzývavú a rôzne spoločenské vrstvy kritizujúcu súčasť umenia. Ľudia majú vďaka nemu možnosť dozvedieť sa viac o sebe. Súčasné tanečné predstavenia sú podobné divadlu, no kým v divadle sa kričí hlasom, tu sa kričí pohybom,“ vysvetľuje Jozef Vlk, režisér predstavenia Clear v podaní Debris Company. New Dance Days sú koncipované ako bienále a Košice preto zažijú ďalšie tanečné výkriky v roku 2017.

Kontakt pre médiá:

Lucia POTOKÁROVÁ

lucia.potokarova@k13.sk                 +421 917 178 461