Tlačové správy

Ústavný súd Slovenskej republiky začal konať vo veci tzv. „Mečiarových amnestií“

V súvislosti so zrušením tzv. „Mečiarových amnestií“ je potrebné uviesť nasledujúce fakty:

Dňa 4. apríla 2017 nadobudol účinnosť ústavný zákon č. 71/2017 Z. z. z 30. marca 2017, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej aj „ústavný zákon č. 71/2017 Z. z.“).

Dňa 4. apríla 2017 nadobudol účinnosť zákon č. 72/2017 Z. z. z 30. marca 2017, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 72/2017 Z. z.“). Súčasťou predmetnej novelizácie (ústavný zákon č. 71/2017 Z. z., zákon č. 72/2017 Z. z.) bolo rozšírenie právomocí Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej aj „ústavný súd“) doplnením Ústavy Slovenskej republiky (ďalej aj „ústava“) o nový čl. 129a, podľa ktorého ústavný súd rozhoduje o súlade uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky o zrušení amnestie alebo individuálnej milosti prijatého podľa čl. 86 písm. i) s ústavou (ústavný zákon č. 71/2017 Z. z.). Postup ústavného súdu v tomto konaní upravuje nadväzujúca právna úprava obsiahnutá predovšetkým v ustanoveniach § 48a a § 48b zákona č. 72/2017 Z. z. Podľa druhej vety čl. 129a ústavného zákona č. 71/2017 Z. z. ústavný súd začne konanie vo veci bez návrhu. Obdobne podľa § 48b ods. 1 zákona č. 72/2017 Z. z. o ústavnom súde ústavný súd začne konanie vo veci podľa čl. 129a ústavného zákona č. 71/2017 Z. z. bez návrhu, konanie sa začína dňom vyhlásenia uznesenia schváleného Národnou radou Slovenskej republiky v Zbierke zákonov.

Dňa 6. apríla 2017 bolo v Zbierke zákonov pod č. 74/2017 Z. z. vyhlásené Uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky z 5. apríla 2017 č. 570 (ďalej len „uznesenie NR SR z 5. apríla 2017“) o zrušení:

  1. článku V a článku VI rozhodnutia predsedu vlády Slovenskej republiky z 3. marca 1998 o amnestii uverejneného pod č. 55/1998 Z. z.,
  2. rozhodnutia predsedu vlády Slovenskej republiky zo 7. júla 1998 o amnestii uverejneného pod č. 214/1998 Z. z.,
  3. rozhodnutia prezidenta Slovenskej republiky v konaní o milosti pre obvineného z 12. decembra 1997 č. k. 3573/96-72-2417.

 Postup ústavného súdu vo  veci vedenej pod sp. zn. Rvp 622/2017:

  • V súlade s vyššie uvedenými ustanoveniami čl. 129a ústavného zákona č. 71/2017 Z. z. a § 48b ods. 1 zákona č. 72/2017 Z. z. sa na ústavnom súde apríla 2017 začalo konanie o súlade uznesenia NR SR z 5. apríla 2017 s Ústavou Slovenskej republiky.

Konanie je na ústavnom súde vedené pod sp. zn. Rvp 622/2017 a elektronickým systémom prideľovania spisov bolo 6. apríla 2017 pridelené sudcovi spravodajcovi Ladislavovi Oroszovi.

  • Podľa § 48b ods. 6 zákona č. 72/2017 Z. z. ústavný súd rozhodne o súlade uznesenia NR SR z 5. apríla 2017 o zrušení amnestie alebo individuálnej milosti alebo jeho časti do 60 dní odo dňa začatia konania. V zmysle § 121 ods. 2 Civilného sporového poriadku v spojení s § 31a zákona o ústavnom súde je prvým dňom tejto lehoty 7. apríl 2017.

Dňa 6. apríla 2017, ktorý je dňom zverejnenia uznesenia NR SR z 5. apríla 2017 v Zbierke zákonov, začalo konanie pred ústavným súdom. Nasledujúcim dňom, t. j. 7. apríla 2017, začína plynúť procesná lehota na rozhodnutie ústavného súdu.

  • V predmetnom konaní rozhoduje plénum ústavného súdu v súlade s čl. 129a a čl. 131 ods. 1 ústavného zákona č. 71/2017 Z. z.
  • Pri rozhodovaní ústavného súdu v danom konaní môže nastať viacero možností:
  1. Plénum ústavného súdu v lehote 60 dní vyplývajúcej z § 48b ods. 6 zákona č. 72/2017 Z. z. môže vysloviť, že uznesenie NR SR z 5. apríla 2017 je v súlade s ústavou.
  2. Plénum ústavného súdu v lehote 60 dní vyplývajúcej z § 48b ods. 6 zákona č. 72/2017 Z. z. môže vysloviť, že uznesenie NR SR z 5. apríla 2017 nie je v súlade s ústavou. V takom prípade sa vo vzťahu k uzneseniu NR SR z 5. apríla 2017 v primeranom rozsahu uplatnia účinky vyplývajúce z čl. 125 ods. 3 ústavy.
  3. Plénum ústavného súdu môže byť pri hlasovaní rozdelené tak, že pre žiadnu z alternatív rozhodnutia vo veci (ani na vyslovenie súladu preskúmavaného uznesenia NR SR z 5. apríla 2017 s ústavou, ani na vyslovenie jeho nesúladu s ústavou) nebude dosiahnutá nadpolovičná väčšina všetkých sudcov (minimálne 7 hlasov sudcov) podľa čl. 131 ods. 1 ústavného zákona č. 71/2017 Z. z. V takom prípade sa konanie zastaví.
  4. Ústavný súd môže nerozhodnúť v ustanovenej lehote 60 dní. V takom prípade sa konanie taktiež zastaví (podľa § 48b ods. 6 zákona č. 72/2017 Z. z.).

Pre úplnosť je potrebné pripomenúť, že plénum ústavného súdu v súčasnosti tvorí len 10 z 13 sudcov (od 4. júla 2014 nie je plénum v plnom zložení) z dôvodu nevymenovania sudcov ústavného súdu prezidentom Slovenskej republiky. Na tento fakt niekoľkokrát upozorňovala aj predsedníčka ústavného súdu Ivetta Macejková (tl. informácia 28/2017, tl. informácia 14/2017, tl. informácia 17/2017, tl. informácia 6/2017, tl. informácia 66/2016, tl. informácia 41/2016, tl. informácia 21/2016, tl. informácia 5/2016, tl. informácia 83/2015, tl. informácia 46/2014). Tento stav zvyšuje riziko (môže nastať v bode 3 vyššie uvedeného), že plénum ústavného súdu nebude môcť rozhodnúť ani v prípadoch, ktoré majú spoločensky mimoriadne veľký význam, z procesných dôvodov spočívajúcich v tom, že pri hlasovaní o veci nebude dosiahnutá nadpolovičná väčšina všetkých sudcov (minimálne 7 hlasov sudcov) podľa čl. 131 ods. 1 ústavného zákona č. 71/2017 Z. z.

Od 4. júla 2014 k dnešnému dňu pre nedosiahnutie nadpolovičnej väčšiny 7 hlasov bolo pri hlasovaní pléna zamietnutých už 14 návrhov (PLz. ÚS 1/2015, PL. ÚS 41/2015, PLz. ÚS 4/2014, PL. ÚS 43/2014, PL. ÚS 67/2014, PLz. ÚS 5/2014, PL.ÚS 8/2013, PL. ÚS 11/2012, PL. ÚS 6/2015, PL. ÚS 22/2014, PL. ÚS 40/2015, PL. ÚS 41/2015, PL. ÚS 35/2015 vrátane PLz. ÚS 1/2017).

Ústavný súd ubezpečuje, že v predmetnej veci bude konať v súlade so svojím postavením vyplývajúcim z ústavného poriadku Slovenskej republiky ako nezávislý súdny orgán ochrany ústavnosti.

Ústavný súd si uvedomuje spoločenský význam a citlivosť danej veci, avšak v súlade s požiadavkou nestrannosti a nezávislosti bude v komunikácii s verejnosťou a médiami aj v tomto konkrétnom prípade zachovávať potrebnú mieru zdržanlivosti.

 

Neoficiálny dokument pre potreby médií, ktorý nezaväzuje Ústavný súd Slovenskej republiky.

Viac informácií Vám môže poskytnúť hovorkyňa Ústavného súdu SR PhDr. Martina Ferencová, PhD.

telefón: 055/7207 295, mobil: +421 918 827 344, e-mail: Martina. Ferencova@concourt.sk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáre

komentárov

Populárne na webe SSN

Hore